Jeg er student ved UiN Nettpedagogikk i fleksible studier Der er et av arbeidskravene å lage blogg. En av hensiktene er å få oss til å reflektere rundt hvordan, og om vi kan bruke blogg som læring. Både for oss selv når vi er studenter, men også over hvordan vi kan få elever til å lære via blogg eller andre sosiale medier og IKT.
Jeg er fortsatt ikke overbevist om at blogging bare er et bra verktøy for læring for alle elever. Jeg ser det positive i at vi kan skrive innlegg, lese andres blogger, få nye tanker, reflektere og kommentere.
Jeg underviser i en klasse med helsefagarbeidere som består av elever med ulike bakgrunnskunnskaper, ferdigheter og mål. Blogger er åpne og kan leses av alle. I en klasse er det store individuelle forskjeller. Elever som er faglig svake og usikre, liker ofte ikke at andre enn lærere skal lese det de skriver. At mange andre leser det de skriver, kan hemme dem enda mer hva de uttrykker i bloggen. Selv om Vygotsky blant annet sier at man lærer mer ved å lære av en som kan litt mer enn deg.
Det er fortsatt ikke slik at alle elevene, av ulike årsaker, har like mye tilgang til dataressursene i sine hjem. Jeg tror at elever som går i barne- og ungdomsskolen nå er vant med å bruke digitale medier i læring, og at når de kommer i videregående skole er det fortrolig med også denne arbeidsformen. I motsetning til en del av elevgruppen nå.
Via data har vi tilgang til mange ulike digitale læremidler, men mange vet enda ikke å bruke det på rett måte. Meg medregnet. (Selv om jeg bruker en del)
Så, jeg håper at den bloggingen jeg er en del av nå, kan være med på å hjelpe meg til å se hvordan jeg kan få de svake og usikre elevene med på dette. Hvordan jeg kan tilpasse og endre en del av mine arbeidsprosesser.
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
SvarSlettHei Mari
SvarSlettFint innlegg som er veldig aktuelt i vår målgruppe. Vi har like erfaringer, og reflekterer over hvordan vi kan løfte de som er "svakest" i kommunikasjonsferdigheter og skriveferdigheter opp på et høyere nivå,og å finne gode metoder. Jeg ser faktisk et potensiale i blogg. T. Daasvatn sier at en blogg kan være individuell, satt opp for en enkel gruppe, eller for en skoleklasse. Det er jo en trygghetsfaktor, ikke sant? Dette må prøves ut, tenker jeg. Elevgruppen som vi forholder oss til er jo spennende, alt fra godt voksne til minoritetspråklige og unge. Dette er jo en ressurs i seg selv, på tvers av alder og kulturer.Ressurser vi som pedagoger må "evne" å se. Kanskje kan blogg være en metode?
Ps. Fjernet første kommentar på grunn av en rekke skrivefeil:) Hode og øyne er ganske slitne etter en lang studiedag:) Men innholdet i første kommentar er ikke endret.
Tussen takk for god tilbakemelding. jeg er ikke på face book, så kanskje jeg lager en blogg for en klasse.
SlettJeg er på vei ... og ønsker å prøve ut dette verktøyet. Målet er jo å få til aktivitet, refleksjon og forhåpentligvis litt læring. Jeg har heller ingen erfaring med blogg, men har nå prøvd facebook som pedagogisk verktøy, dette med overaskende positiv effekt. Det er "der" elevene er ser det ut som. Facebook og blogg er vel kanskje to sider av samme sak??? Jeg skal prøve ut bloggen også. Masse lykke til!
SvarSlettJa, jeg ser at blogg kan brukes for en klasse. Så jeg kommer sikkert til å prøve det ut på den måten.
SlettHer er det mye å tenke på og over. Noen elever liker ikke at andre enn læreren skal lese det de skriver, andre synes det er nokså meningsløst å skrive for/til læreren i en skolsk, uvirkelig kontekst. Fordi skriveoppgaven er så lite motiverende og meningsløs, og tilbakemeldingene så lite oppbyggelige, kommer ikke i nærheten av å skrive så godt som de kunne ha gjort.
SvarSlettSe videoen som Grethe lenker til om bloggens muligheter for samlæring.
Alternativer til blogg (i skolen) er wiki og nettsider. Med dine elever kunne kanskje slike plattformer fungere som en inngang til det å publisere noe på nett. Det kunne legges opp til skrive-/læreprosesser der tekstene ble kvalitetssikret faglig og språklig før de ble publiserte (prosessorientert skriving). Her kunne samskrive-verktøy brukes (NDLA samskrive, Google dokumenter).
Skrivinga, også i blogger, kan knyttes til noe den enkelte elev er interessert i og dermed kan noe om. Det må ikke alltid skrives så langt eller reflekteres så "dypt". Slik kan kanskje alle elevene få vise frem noe de blir fornøyde med fordi tilbakemeldingene er autentiske og gode.
Se Karin sitt innlegg
SvarSletthttp://frisktmot.blogspot.no/2014/02/om-blogg-til-refleksjon-presentasjon-og.html